1950-tals gatlykta på trästolpe

Gatlykta av 1940/50-tals-modell med trästolpe. Armaturen består av ett gjutet lamphus med skärm av plast (/ glas?). Armaturen sitter via ett kort U-format rör fast på en trästolpe med luftledning. De exemplar jag stött på har haft plastskärm med fyra "nyckelhål" där skruvar håller fast den (den nyare modellen i aluminium har endast två skruvar). Noteras kan att man någon gång under 60-talet (?) bytt standard för glas/plastkupans fästdiameter, så på de armaturer av denna modell (av den äldre sorten) där man bytt kupa har man varit tvungen att borra upp extra hål i den nya kupan. Om armaturen även använts med glasskärm är okänt. Isåfall har den hållits fast av en metallring som skruvas fast i de ovan nämnda hålen.

Samma eller snarlik modell förekommer även på metallstolpe och hängande i horisontellt uppspänd kabel tvärs över vägen. Röret är då ersatt med en speciell kopplingsdosa fastgängad med en kort rörstump. Sådana hänger fortfarande i t ex Borlänge och Uppsala centrum och är nog inne på sista versen.

Gatlyktor från 1930- & 40-talet hade vanligen en öppen rund glaskupa. Jag tror att denna modell är steget därefter, från (tidigt) 1950-tal, möjligen 40-tal. Under 1960-talet började lättmetallarmaturerna med integrerad reaktor (och kondensator) ta över. Den här armaturen var från början avsedd för glödljus och har byggts på med en separat låda som rymmer reaktor och kondensator för kvicksilverlampan. Lådan kunde vara cylindrisk ("ölburk") eller som i detta fall raktangulär.

Så sent som under tidigt 1990-tal kunde den ses med glödlampor längs en och annan svensk landsväg (bl a söder om Sala, tyvärr utbytt idag).

Anekdot: Det du ser är de sista exemplaren i Västerås. De togs ned vintern 2000 i en utrensningsaktion där tusentals gatlyktor byttes ut. Nästan alla kvicksilverlampor byts mot natriumlampor (i sig en vettig trend). I samband med detta gick några av Västerås sista trästolpar med luftledning i graven (backen) - de hade blivit kvar på området Hemdal sedan detta vackra villaområde på 60-talet omvandlades till blivande sjukhusparkering som det aldrig blev av att anlägga eller hur det nu var. Jag kände på mig att det började dra ihop sig, och tog kort på dem "in action" lördagen den 2:a december. På måndagen var luftledningarna klippta. Nu ligger två av de tre som återstod säkrade i museet (exkl. stolpe). Jag tycker i och för sig att de nya armaturerna (av bl a Philips) är de första som har en vettigt beräknad reflektor (de ger inget ljusläckage alls - ser man dem från sidan kan man knappt avgöra om de är på eller av). Men nya gatlyktor har helt enkelt ingen charm. Man har försökt i flera modeller, men de flesta faller platt. Med vissa undantag!

Stolpe 1 lyser för sista gången Stolpe 2 sprider sitt sista ljus, i bakgrunden tornar hoten upp sig Stolpe 1 med klippt luftledning Stolpe 3 med klippt luftledning Stolpe 3 - närbild Stolpe 2 i sin sista vila Trästolpe med lättmetallarmatur 'byhatt' Trästolpar smälter väl in


Västerås sista trästolpar går i graven.
(Med hittills oidentifierade saker - två sorters gamla säkringshållare?)

Dessa stolpar har ett sanslöst virrvarr av trådar - det är nästan konstigt att de fortfarande fungerar trots kråkboet där uppe. Man kan nästan höra hur det fräser vid dimma bara genom att se bilderna. När jag tog hand om dem visade det sig att isoleringen hade vittrat bort nästan helt från ledningen inne i armaturen.

Även den modernare "byhatten" av lättmetall, tillverkad av ASEA Skandia (på två bilder), som kom på 60-talet(?) är numera allt sällsyntare i stadsmiljö även om motsvarande modeller ännu tillverkas. Även dessa stolpar är nu bytta (2003).

Tyvärr blev nattbilderna suddiga pga för lång slutartid för att kompensera för det dåliga ljuset. Beklagligt nog är det allt som finns. Stolparna står inte längre.

Tipsa mig. Vet du något ställe där liknande gatlyktor står uppe, ligger undanlagda eller håller på att rivas? Jag är mycket tacksam för tips!

Se även 1960-tals-gatlykta för kvicksilverlampa, gatlykta med glasskärm samt impregneringsfrågan


Några armaturbyten som omtalas på nätet: (förhoppningsvis inga rariteter)

I Karlstad byttes många gamla armaturer under 2001-2003.
Vi i Karlstad nr 4, december 2000 (Acrobat-fil, 1Mb)

I Göteborg byttes gatlyktor under 2001.
Vårt Göteborg, Mars 2001