Takbelysning "Luzette" (Siemens-Schuckert, c:a 1920-tal)

Luzette - klassisk takbelysning tillverkad av Siemens-Schuckertwerke (Tyskland). Tidstypisk konstruktion med ett överglas och ett underglas förbundna med en metallring. Armaturen introducerades någon gång under 1920-talet eller möjligen 1910-talet och för ett tränat öga ser man karakteristiska Siemens-drag i formen. Konceptet att kontur övergår "seamless" från metallfästet till glaset går nämligen igen i flera av tidens utomhusarmaturer från samma firma, t ex modell L32sf.

Luzette är föremål för två stora missuppfattningar:

Luzette ritades troligen inte av Peter Behrens

På nätet ser man ofta hävdas att armaturen formgivits av Peter Behrens (1868-1940). Tyskar vill få det till Behrens medan holländare menar att en W. Wissmann / Wisseman har designat den. Vem har rätt? Vissa påstår också att den ursprungligen skulle ha designats för AEG. Det låter som en efterkonstruktion när det framkommitt att Behrens faktiskt jobbade åt AEG och inte åt Siemens. När en myt blivit tillräckligt spridd, blir det lätt en etablerad "sanning" och särskilt långlivad kan den bli om den ständigt får näring då den gör föremålet intressantare och gynnar priset på marknaden... Även denna sida har tidigare gjort sig skyldig till att sprida myten om Behrens och så även min artikel "Bortglömd Belysning" i Byggnadskultur nr 4 2008. Ingenstans i litteraturen om Behrens jag hittills gått igenom förekommer modellen. "Industriekultur - Peter Behrens and the AEG, 1907-1914" (Tilmann Buddensieg & Henning Rogge et al, Gebr. Mann Verlag, 1979) visar däremot ett antal andra AEG-armaturer och andra artiklar.

Behrens anses hursomhelst vara en banbrytande industridesigner och var länge knuten till AEG, åt vilka han formgav både fabriksbyggnader, apparater och logotyper. Något av en samtida förebild för Erik Hahr. Behrens nämns också på sidan om trappkontakter.

Luzette satt aldrig på Stockholms central

I Sverige satt fordom liknande armaturer i väntsalarna på många järnvägsstationer. Det tycker jag ger dem något av ett mytologiskt skimmer. I Stockholms Centralstation kan man än idag se dem - men det rör sig om nytillverkade replikor från 1992 efter att konsolerna saknat armaturer i c:a 40 år.

De ursprungliga armaturerna installerades på konsoler ritade av Folke Zettervall 1926 vid utvidgningen av Centralen då dagens stora vänthall tillkom. Det rörde sig inte om Luzette utan en modell med snarlik form från annan tillverkare. (Flera tillverkare hade vid tiden liknande modeller i sortimentet, t ex Elektriska Aktiebolaget Skandia och DISCO (Dr.-Ing. Schneider & Co) men Luzette var uppenbarligen den mest kända och kan ha utgjort inspirationskällan till de övriga).

Under fyra decennier hängde dock de ornamenterade konsolerna utan armaturer monterade då man från 1950-talet istället övergick till lysrörsramper längs hallens sidor. I Lennart Nilssons bok "Stockholm" (2008) kan man se originalarmaturerna lysande på en bild tagen 1945. På bilden tagen tio år senare, 1955, var de dock bortmonterade och tycks ha så förblivit. På alla bilder i häftet "Stockholms Centralstatiton 100 år" från 1971 lyser de fortfarande med sin frånvaro.

Först 1992 återställdes det då man installerade nytillverkade armaturer enligt ritningar framtagna av firman Ljus1. De är ovanligt snyggt gjorda även om de skiljer sig en aning från originalen.


Fina replikor av armaturerna som satt i Stockholms Centralstations "nya" vänthall, uppförd vid ombyggnationen 1925-1927. De satt även i väntsalarna på flertalet landsortsstationer, ofta i form av en enda armatur mitt i taket. Finns några kvar idag? Tipsa!


Stockholms centralstation, vänthallen (gammalt vykort, c:a 1930-tal).
Fontänen med jordgloben hänger med än.
Länk till stor version av bilden

Utsnitt:

Se även: ASEA: halvindirekt belysning (1910-tal) (i ASEAs huvudkontor!)

Luzette för halvindirekt belysning (matterat överglas, opaliserat underglas). Motsatsen för direkt belysning förekom också (opaliserat överglas, matterat underglas).


Numret på glaset är modellnumret i Siemens kataloger. Har man tur, finns numret kvar på både över- och underglaset. L 1521 & L 1522 är sidenmatt överglas resp. opalöverfång-underglas för Luzette typ L 42 (en av modellerna med 24 cm diameter). Till vänster syns Siemens-Schuckerts logo.


L 1509 är sidenmatt överglas för Luzette typ L 52 (en av modellerna med 32 cm diameter). Ett flertal olika typer av glas förekom i olika kombinationer.


Luzette i ASEA:s katalog "Modern Ljusteknik" 1927. (Observera att dessa katalognummer är återförsäljaren ASEA:s egna och har inget med Siemens ursprungliga modellbeteckningar att göra).

Fler sidor ur katalogen: ASEA: Modern Ljusteknik (1927)