Glödlampor & urladdningslampor


Special-glödlampor med sina originalförpackningar, vissa från (troligen) 1940-talet. Modeller som använts på tåg. Mest 24 / 72V.

Koltrådslampor från sekelskiftet (monterade i tidsenliga hållare) samt en blå lampa.


Philips glödlampa med hel-/halvljus-reglering inbyggd i sockeln! De korta kedjeändarna har från början haft två dragsnören som saknas här.

För fler lamphållare, se Plåtlamphållare.

Se även Kungslampan.


Blå indikatorlampa från järnvägen, c:a 1950-1960-tal.


Urladdningslampor & stora glödlampor

Generellt kan sägas att klubbformade urladdningslampor alltid är äldre än de ovala. Uppskattning: 1950-tal. Jag tycker man ska tänka sig för en extra gång innan man skruvar i en sådan. Även förbrukningsartiklar kan bli antika!

Från vänster till höger:
Övre raden, glödlampor:

  • Tungsram 500 W
  • Mazda 500 W
  • Luma 300 W (med mindre ask, överst)
  • ASEA Skandia 300 W (under ovanst.)

    Mellersta raden:

  • Philips SOX 55 W (lågtrycksnatrium)
  • Philips SON-T 1000 W (högtrycksnatrium)
  • ASEA Skandia SON/T 400 W (högtrycksnatrium)
  • ASEA Skandia SON 400 W (högtrycksnatrium)
  • Philips HPL 250 W (kvicksilver)
  • Philips SON Plus 100 W (högtrycksnatrium)

    Nedre raden:

  • Osram HWLS 500 W (blandljus)
  • ASEA Skandia MLL 250 W (blandljus)
  • Luma HgLWX 160 W (blandljus)
  • Philips HPL Comfort 125 W (kvicksilver)
  • Philips HPL Comfort 80 W (kvicksilver)
  • Sylvania HSL-BWX-SC 50 W (kvicksilver)

    Samt till vänster förpackning till en Philips SON 1000 W natriumlampa för storleksjämförelse. Saknar tyvärr lampan.